اخبار

آیا طلا بهترین دارایی در زمان رکورد است؟

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، با شروع رکود تابستانی، بازارهای فلزات گرانبها در تکاپوی ارزیابی سطوح حمایتی خود هستند.

معاملات آتی طلا روز پنج‌شنبه ابتدا سطح 1900 دلار را آزمایش کرد و سپس اندکی افزایش یافت. با ثبت رکورد روز جمعه، فلز زرد به 1928 دلار در هر اونس رسید که افزایش اندکی را برای هفته تجربه کرد.

در عین حال، نقره در این میان عملکرد بهتری را به نمایش گذاشت؛ هر اونس فلز سفید این هفته با 2 درصد افزایش به 22.98 دلار رسید.

با نگاهی به فلزات گروه پلاتین، می‌توان ملاحظه کرد که آنها در هفته‌های اخیر شکست جانانه‌ای داشتند. به طوری که بهای پلاتین از زمان نزدیک‌شدن به معاملات جمعه‌ی گذشته در سطح 920 دلار، به سمت کاهش 1 درصدی پیش می‌رود. از بین فلزات دیگر این گروه، پالادیوم با کاهش هفتگی 2 درصدی به 1278 دلار در هر اونس رسید.

اما در چشم‌انداز احتمالات برای نرخ بهره‌ی آتی، از آنجا که به نظر می‌رسد فدرال رزرو در نشست‌های سیاستی آتی، دو بار دیگر افزایش نرخ را در برنامه‌ی خود داشته باشد، سرمایه‌گذاران خود را برای افزایش‌های احتمالی آماده می‌کنند.

در نقطه‌ی مقابل، معاملات آتی بازار اوراق قرضه حاکی از آن است که فدرال رزرو نمی‌تواند نرخ بهره را برای مدت طولانی در سطوح بالا نگه دارد و احتمالاً به محض رکود اقتصادی، روند افزایشی خود را معکوس کرده و تعدیل‌ تدریجی را در دستور کار قرار خواهد داد.

با تمام این‌ها، در حال حاضر، دارایی‌های حساس به نرخ بهره در معرض کاهش قیمت هستند و زنگ خطر به ویژه در بخش مسکن ایالات متحده نیز به صدا درآمده است.

گرچه خانه یک دارایی واقعی است که محافظت طولانی‌مدت در برابر تورم را عرضه می‌دهد، اما همچنان نمی‌تواند معادل پول در بانک باشد. البته در مقایسه با این دارایی، کسانی که ترجیح می‌دهند فلزات خود را در یک مرکز امن مانند سپرده‌گذاری فلزات، ذخیره کنند، باید هزینه‌ی کمی برای ذخیره‌سازی بپردازند که حق بیمه را نیز در بر می‌گیرد. با این حال، هزینه‌های ذخیره‌سازی از طریق سپرده‌گذاری فلزات، کمتر از هزینه‌های دریافت‌شده توسط یک صندوق مشترک معمولی است.

اما از طرف دیگر، نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که محصولات طلا و نقره خرده‌فروشی بسیار نقدشونده هستند و می‌توان آنها را در زمان نیاز، تقریباً بلافاصله با قیمت‌های رایج بازار، به پول نقد تبدیل کرد.

البته نباید فراموش کرد که بازارهای فلزات گرانبها نه‌تنها فراز و نشیب‌های خود را خواهند داشت، بلکه فاقد ریسک نیز نیستند. با این حال، طلا و نقره به‌عنوان بخشی از مجموعه‌ی متنوعی از دارایی‌ها، نقش منحصربه‌فرد پول سخت را ایفا می‌کنند – نقشی که به جرأت می‌توان گفت که هیچ طبقه‌ی دیگری از دارایی، ملموس یا غیر ملموس، نمی‌تواند مشابه آن را بر عهده بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *