اخبار

دنیای پر رمز و راز الماس آبی

دنیای پر رمز و راز الماس آبی

الماس آبی یکی از گرانبهاترین سنگ‌های جواهر است که در کنار الماس قرمز و بنفش از قیمت بسیار بالایی برخوردار است این الماس دارای رنگ‌های متنوع آبی کمرنگ و آبی اقیانوسی که رنگ آن سبز آبی است تا آبی تیره یاقوتی است.

الماس‌های آبی بسیار کمیاب هستند و در هر جواهرفروشی مشاهده نمی‌شوند مگر جواهر فروشان خاص و خوش سلیقه که نسبت به ارزش این سنگ آگاهی داشته و مشتریانی به دنبال انواع آبی هستند که از ارزش آن با خبر بوده و با زیبایی آن آشنایی دارند میانگین قیمت یک الماس آبی یک قیراطی در حدود قیراطی ۱۵۰۰۰۰ هزار دلار است این در حالی است که میانگین قیمت یک الماس یک قیراطی کاملاً بی‌رنگ ۹۵۰۰ دلار است. قیمت الماس آبی در سال ۲۰۰۶ نسبت به سال ۲۰۰۵, ۱۵ درصد الی ۲۰ درصد رشد داشته است. با توجه به افزایش ۴۰ درصد قیمت الماس های بی‌رنگ تا زرد کمرنگ از اسفند ۸۹ تا تیر ماه ۹۰, قطعاً این افزایش قیمت بر رشد ارزش الماس‌های آبی نیز بی‌تأثیر نبوده است. معروف‌ترین الماس آبی جهان الماسhope  است که از نظر قدمت با الماس‌های کوه نور و دریای نور برابری می‌کند. به طور کلی این سه الماس متعلق به اولین معدن الماس جهان است و کارشناسان الماس hope را خواهر دو الماس کوه نور و دریایی نور می‌دانند. بسیاری بر این باورند که این الماس متعلق به اولین معدن الماس جهان در هندوستان است که Golconda نام داشت و توسط تاورنیه تراشیده شده و از آسیاب اروپا آورده شده است. این الماس ۱۱۲.۵ قیراط وزن داشته و در سال ۱۶۴۲ در هندوستان یافت شده است. تاورنیه که تاجر جواهرات و جهانگرد بود این الماس را به پادشاه وقت فرانسه لویی چهاردهم فروخت.

پادشاهی لویی الماس hope  را تراشه مجدد داد و وزن آن تا ۶۹ کاهش یافت سپس این الماس بر روی آویزی سوار شد. در سال ۱۷۹۲ در جریان انقلاب فرانسه الماس hope به سرقت رفت و کسی از سرنوشت آن تا ۲۰ سال خبری نداشت.

در سال ۱۸۱۲ این الماس  مشهور در لندن مشاهده شد ولی نسبت به ۲۰ سال قبل بیش از ۲۰ قیراط از وزن آن کم شده بود. در حدود سال ۱۸۲۴ این الماس به پادشاه وقت انگلستان جورج چهارم فروخته شد و پس از مرگ او در سال ۱۸۳۰ هنری فیلیپ و کلکیونرو انگلیسی این الماس را خریداری کردند و از آن زمان به بعد این الماس را hope نامگذاری کردند. تا سال ۱۹۰۱ این الماس در اختیار خانواده هوپ بود و از آن سال به بعد در بین چند کلکیونرو تاجر انگلیسی فرانسوی و آمریکایی خرید و فروش شد. در سال ۱۹۱۲ خانم اوالین والش مکلین آمریکایی که اهل واشنگتن بود این الماس را از پیر کارتیر فرانسوی خریداری کرد و الماس hope را بر روی گردنبندی زیبا نصب کرد و در سال ۱۹۴۹ جواهرفروش معروف هری وینستون از خانم مکلین خریداری کرد و این الماس تا امروز متعلق به اوست.

یه الماس بی‌نظیر در حال حاضر در موزه اسمیت سونیا از مجموعه موزه‌های تاریخی طبیعی واشنگتن قرار دارد.

معادن هندوستان از ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تا سال ۱۸۵۰ تنها تولید کننده الماس‌های بی‌رنگ و آبی در دنیا بودند اما امروزه الماس‌های آبی در مناطقی از آفریقای جنوبی و استرالیایی یافت می‌شود بر اساس گزارش GIA در سال ۱۹۹۸ تا این سال مهم‌ترین معادن تولید کننده الماس آبی در دنیا معادن آفریقای جنوبی بودند که امروزه ذخایر این منطقه کاهش یافته است.

 هرچند که معدن Argyle استرالیا  نیز یکی از تولید کنندگان الماس آبی است ولی متاسفانه باید پذیرفت که تولید الماس‌های آبی کاهش یافته و ذخایر آن روز به روز در حال کم شدن است و کمیابی آن باعث شده است که این جواهر زیبا بسیار گران قیمت شود و الماس‌های آبی در دست برخی از تاجران خاص و جواهرفروشی‌های معروف باشد.

تعداد زیادی از الماس‌های آبی دارای رنگ ثانویه خاکستری هستند علت این امر این است که رنگ آبی و خاکستری الماس به دلیل وجود عنصر بر (حدود ۱درصد) به صورت ناخالصی در میان اتم‌های کربن در الماس است. رنگ آبی الماس اکثراً آبی با ته رنگ خاکستری و آبی خاکستری با غلظت‌های برابر می‌باشد لازم به ذکر است که در اکثر الماس‌های fancy color ممکن است علاوه بر رنگ مورد نظر رنگ‌های ثانویه نیز در سنگ مشاهده شود مانند الماس آبی با رنگ خاکستری و سبز که در محدوده آبی قرار می‌گیرد. آبی یا رنگ ثانویه سبز این رنگ بسیار کمیاب بوده و حالت شبیه به رنگ اقیانوس را برای بیننده یادآوری می‌کند.

خود رنگ آبی نیز ممکن است به عنوان رنگ ثانویه در کنار رنگ‌های خاکستری و سبز مشاهده شود زمانی که برای خرید یک الماس آبی مراجعه می‌کنید متوجه می‌شوید که تجارت الماس آبی نسبت به الماس بی‌رنگ و زرد بسیار متفاوت است.برای خرید و فروش الماس بی‌رنگ لیست قیمت جهانی وجود ندارد و بر اساس خاص بودن و رنگ آن و وزن سنگ, قیمت آن تغییر می‌کند.