اخبار

آیا در انتظار فشار نزولی برطلا باشیم؟

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» طلا (XAU/USD) که در ساعات اولیه‌ی جلسه‌ی معاملاتی آسیایی روز سه شنبه، در حدود سطح 1921 دلار در نوسان بود، تلاش کرد تا بهبودی مطلوب را به ثبت برساند.

این جفت‌ارز به دلیل عقب‌نشینی دلار آمریکا (USD) تا حدودی از حمایت صعودی برخوردار شده است. البته عملکرد مثبت بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده، ممکن است مانعی بر سر راه فلز گرانبها باشد.

گفتنی است در جلسات اخیر، پیرو افت ارزش دلار از اوج نزدیک به شش ماهه‌ی خود، قیمت شمش نیز اندکی بهبود یافت. البته این پایان ماجرا نبود و دلار آمریکا روز سه‌شنبه در معاملات آسیایی، همچنان ثابت و در نزدیکی رکوردهای اخیر باقی ماند.

شاخص دلار آمریکا (DXY) نیز در سایه‌ی عملکرد مثبت بازده اوراق قرضه‌ی ایالات متحده، تلاش کرد با رسیدن به حوالی سطح 104.60، زیان‌ها را کاهش دهد.

آنچه مسلم است چشم‌انداز تورم و نرخ‌های بهره‌ی آمریکا همچنان بالا باقی مانده است که به منزله‌ی فشار بیشتر بر قیمت طلا در ماه‌های آینده خواهد بود. با نگاهی به رویدادهای سال پیش، می‌توان مشاهده کرد که این سناریو در طول سال گذشته طلا را تحت تأثیر قرار داد.

در چشم‌انداز گزارش‌ها، انتشار داده‌های اقتصادی در ماه اوت بر بهای طلا فشار نزولی وارد کرد. اگرچه بازار کار در چند هفته‌ی گذشته، وضعیت رو به وخامتی را به تصویر کشید، اما اخیراً دو گزارش قوی از جمله مطالبات اولیه بیکاری و PMI خدمات ISM از انتظارات بازار فراتر رفتند و قاعده‌ی بازی را تا حدودی تغییر دادند.

تا زمانی که داده‌ها چشم‌انداز متفاوتی را منعکس کنند، انتظار تثبیت قیمت‌ها برای فعالان بازار، موضوعی طبیعی است.

و اما داده‌های شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده (CPI) برای ماه اوت، بدان دلیل که قبل از نشست سیاست پولی فدرال رزرو ایالات متحده در سپتامبر، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، توسط فعالان بازار مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

با تمام این‌ها، پیش‌بینی عملکرد قوی دلار آمریکا (USD) می‌تواند جذابیت فلز زرد امن را زیر سوال ببرد و این زمانی است که دلار تحت تأثیر نرخ‌های بهره بالاتر، قدرتمند باقی بماند. گذشته از آن، داده‌های مثبت اقتصادی ایالات متحده نیز می‌تواند عامل تقویت ارز ایالات متحده باشد.

علاوه بر آن، احتمال سرمایه‌گذاران، افزایش ۲۵ واحد پایه (bps) نرخ بهره توسط فدرال رزرو است که انتظار می‌رود در جلسات نوامبر یا دسامبر تعیین شود و چنین سناریویی طبعأ پتانسیل محدود‌کردن روند صعودی قیمت طلا را خواهد داشت.

اما در محدوده‌ی فلزات صنعتی، قیمت مس در روز سه‌شنبه به لطف حمایت داده‌های مثبت اقتصادی، افزایش بیشتری را تجربه کرد. در این راستا، معاملات آتی مس پس از افزایش بیش از 1 درصدی در جلسه‌ی قبل، با رشد 0.1 درصدی، به 3.8057 دلار در هر پوند رسید.

داده‌های منتشر‌شده در روز دوشنبه حکایت از بهبود قابل توجهی در فعالیت‌های وام‌دهی چین تا ماه اوت داشت و در واقع، ناشی از حمایت مقامات، پیرو انتشار داده‌های تورم مصرف‌کننده بود که امیدها را پیرامون بهبود اقتصادی پساکوویدی چین برانگیخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *