اخبار

جنبش تازه در بازار طلا

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت طلا روز دوشنبه به لطف گمانه‌زنی‌ها پیرامون توقف نرخ بهره، افزایش یافت؛ هر اونس طلا در ساعت 23:49 به وقت شرقی (03:49 به وقت گرینویچ)، با 0.3 درصد افزایش به 1929.32 دلار رسید، در حالی که قیمت طلای منقضی‌شده در دسامبر با 0.2 درصد افزایش به 1950.15 دلار در هر اونس رسید. هر دو شاخص در هفته‌ی گذشته، 0.3 درصد افزایش را به ثبت رساندند.

اما در میان فلزات صنعتی، قیمت مس در روز دوشنبه تحت تأثیر برخی نگرانی‌ها در مورد واردکننده‌ی اصلی این فلز یعنی چین، حرکتی اندک داشت؛ این کشور به‌ویژه در بخش بازار املاک، بر نگرانی‌ها افزوده است. معاملات آتی مس پس از تقویت بیش از 2 درصدی در هفته‌ی گذشته، در سطح 3.7953 دلار در هر پوند ثابت ماند.

با وجود نشانه‌هایی از بهبودی که شاخص‌های اقتصادی اخیر در بزرگ‌ترین واردکننده‌ی مس جهان ترسیم کرده‌اند، بازار املاک چین در این هفته با سناریوی جدیدی موعد پرداخت اوراق قرضه برای توسعه‌دهنده‌ی کانتری گاردن هلدینگ، مواجه شده است.

انتظارات گسترده حاکی از آن است که بانک خلق چین، که در مسیر تقویت رشد اقتصادی حرکت می‌کند، نرخ بهره‌ی وام خود را در پایین‌ترین سطح خود در روز چهارشنبه حفظ کند. اما علیرغم اقدامات محرک، چشم‌انداز بازار املاک چین، که محرک اصلی تقاضای مس است، همچنان تا حد زیادی مبهم باقی خواهد ماند.

با نگاهی به نوسانات فلز زرد در جلسات اخیر، می‌توان به وضوح دید از آنجا که رونق فعالیت‌های اقتصادی و داده‌های قوی تورمی نتوانست بازارها را متقاعد کند که افزایش نرخ بهره‌ی آمریکا قریب‌الوقوع است، طلا شاهد افزایش‌هایی بود و البته این موضوعات برای دلار آمریکا رضایتبخش نبود و رشد ارز ایالات متحده را محدود کرد. 

از طرفی، انتظار می‌رود که بهای شمش نیز با وجود نگرانی‌ها در مورد تعطیلی دولت ایالات متحده، به عنوان پناهگاه امنی در رأس تقاضا قرار گیرد.

آنچه مسلم است نگرانی‌های فزاینده از تعطیلی دولت آمریکا منجر به بهبود تقاضای پناهگاه‌های امن شده است، اما بازارها همچنان بر این تفکر پاییندند که فدرال رزرو این هفته نرخ‌های بهره را متوقف می‌کند.

قانونگذاران در فرصت حدود دو هفته‌ای بر آنند که در مورد تصویب لایحه‌ی هزینه‌های جدید اقدام کنند. از منظر تاریخی، طلا طی تعطیلات گذشته، اعم از تعطیلی 2018 و 2019، که طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ بود، افزایش چندانی نداشته و تنها طی 35 روز، رشد 20 دلاری را تجربه کرده است.

گرچه به طور کلی انتظار می‌رود که فدرال رزرو در پایان نشست دو روزه‌ی خود در روز چهارشنبه، توقف نرخ‌های بهره را اعلام کند، اما بازارها همچنان به موضع احتیاط خود نسبت به چشم‌انداز بانک مرکزی پایبند هستند. و این امر، با وجود تردیدها پیرامون سیاست‌گذاری بعدی، موضوعی طبیعی است؛ چرا که گسترش تورم و انعطاف‌پذیری فعلی در اقتصاد ایالات متحده، فضای بیشتری را برای سختگیری در مورد نرخ‌های بهره به فدرال رزرو می‌دهد.

علاوه بر فدرال رزرو، تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی در چین، بریتانیا و ژاپن نیز در این هفته به مرحله‌ی اجرا در خواهد آمد که البته از بین آنها انتظار می‌رود تنها بانک انگلستان در صدد افزایش نرخ بهره باشد.

مع‌الوصف، اکثر فعالان بازار بر این باورند که فدرال رزرو نرخ بهره را حداقل تا اواسط سال 2024 در بالاترین حد در 20 سال اخیر نگه دارد. این موضوع در سال گذشته به‌طور چشمگیری بر قیمت شمش تاثیر گذاشت و طبعأ هر گونه صعود عمده در فلز زرد را نیز محدود می‌کند.

افزایش نرخ بهره، چشم‌انداز ضعیفی را برای بازارهای فلزی به همراه دارد، چرا که هزینه‌ی فرصت سرمایه‌گذاری در دارایی‌های بدون بازده را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *