اخبار

جهش طلا زیر سایه عقبگرد دلار

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، هر اونس طلا در روز دوشنبه با 0.4 درصد افزایش به 1927.06 دلار رسید، در حالی که بهای قرارداد آتی طلا در ساعت 01:03 به وقت شرقی (05:03 به وقت گرینویچ)، با 0.4 درصد افزایش به 1950.45 دلار در هر اونس  رسید.

گفتنی است هفته‌ی گذشته، نگرانی‌ها در مورد تورم ثابت از یک سو و پایداری نرخ‌های بالاتر برای مدت طولانی‌تر از سوی دیگر، دلار را به بالاترین سطح نزدیک به شش ماه اخیر رساند و همین امر انگیزه‌ای قدرتمند بود تا فلز زرد از همان زمان، بار کاهش شدیدی را به دوش بکشد.

اما روز دوشنبه قاعده‌ی بازی اندکی تغییر کرد و فلز زرد، در آستانه‌ی انتشار آمارهای اصلی تورم هفته‌ی جاری، به لطف کاهش ارزش دلار تا حدودی بهبود یافت.

در حال حاضر، داده‌های تورم مصرف‌کننده‌ی ایالات متحده در ماه اوت که قرار است در روز چهارشنبه منتشر شود، در کانون توجه قرار دارند. البته انتظارات بر این است که آمار تورم نسبت به ماه قبل افزایش یافته باشد و به فدرال رزرو انگیزه‌ی بیشتری برای حفظ نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌تر بدهد.

به علاوه، تحلیلگران انتظار دارند که تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه آگوست نسبت به ماه قبل، 0.6 درصد افزایش داشته باشد که در مقایسه با رشد 0.2 درصدی مشاهده‌شده در ماه جولای، شتاب قابل توجهی را به تصویر می‌کشد. بدیهی است که افزایش نرخ تورم در ایالات متحده در آستانه‌ی برگزاری نشست فدرال رزرو در هفته‌ی آینده، می‌تواند طلا و بازار فلزات را برای زیان‌های بیشتر آماده کند.

افزایش نرخ‌های بهره، از آنجا که هزینه‌ی فرصت سرمایه‌گذاری در دارایی‌های بدون بازده را افزایش می‌دهد، حامل بدی برای طلاست. با نگاهی به رویدادهای سال قبل، می‌توان مشاهده کرد که این موضوع طی سال گذشته طلا را تحت تأثیر قرار داده و هر گونه بهبود چشمگیر در فلز زرد را از آن زمان تاکنون در سال 2023، محدود کرده است.

شایان ذکر است که نرخ‌های بهره‌ی ایالات متحده در حال حاضر به بالاترین سطح خود در بیش از دو دهه‌ی گذشته رسیده است. گرچه انتظار می‌رود فدرال رزرو در ماه سپتامبر، توقف نرخ‌های بهره را در دستور کار قرار دهد، اما هر سیگنال دیگری از تورم می‌تواند مقامات این بانک را به سمت افزایش بیشتر نرخ بهره در سال جاری هدایت کند. نکته‌ی مهم‌تر آن است که نرخ‌های بالاتر آمریکا نه‌تنها منجر به افزایش بیشتر دلار و بازدهی خزانه‌داری می‌شود، بلکه تأثیر مستقیمی بر قیمت طلا نیز دارد. 

اما در حوزه‌ی فلزات صنعتی، قیمت مس در روز دوشنبه به دلیل بهبود شاخص‌های تورم چین در آخر هفته، با افزایش چشمگیری مواجه شد. معاملات آتی مس با رشد 1.3 درصدی به 3.7615 دلار در هر پوند رسید که به منزله‌ی جهش از پایین‌ترین سطح سه هفته اخیر بود.

داده‌های منتشرشده چین بیانگر دو موضوع مهم بود: یکی به تورم تولیدکننده اشاره داشت که  با سرعت کمتری نسبت به اوایل سال جاری کاهش یافته است و از بُعدی دیگر، خاطرنشان می‌کرد که تورم مصرف کننده چین در ماه اوت به محدوده مثبت بازگشته است.

قدر مسلم اینکه این داده‌ها، در کنار اقدامات حمایتی پکن برای بخش املاک، خوش‌بینی نسبت به بهبود اقتصادی در بزرگترین واردکننده‌ی مس در جهان را تقویت کرد. گرچه سایر آمارها و گزارش‌ها، به گونه‌ای متفاوت حاکی از کندی بهبود اقتصادی پساکوویدی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *