اخبار

طلا در دومین روز صعودی

ه گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس استریت» با مروری بر رویدادهای مهم در حوزه‌ی فلزات گرانبها در مورد نوسانات بهای طلا اینگونه نوشت:

قیمت طلا در جلسه‌ی معاملاتی آسیایی در روز سه‌شنبه، در حوالی سطح حمایت کلیدی میانگین متحرک ساده 200 روزه (200-SMA) با جذب خرید نزولی، عقب‌نشینی یک‌شبه از منطقه‌ی 1930 دلار یا بالاترین سطح چهار روزه را متوقف می‌کند.

طلا (XAU/USD) در حال حاضر در منطقه‌ی 1,923 دلار معامله می‌شود که این امر نشان‌دهنده‌ی آن است که برای دومین روز متوالی، اندکی افزایش را تجربه کرده است. از آنجا که معامله‌گران مشتاقانه منتظر انتشار آخرین ارقام تورم مصرف‌کننده از ایالات متحده در چهارشنبه‌ی این هفته هستند، اعتقاد چندانی به روند صعودی وجود ندارد.

و اما در چشم‌انداز داده‌ها، گزارش CPI ایالات متحده، بازارها را بر آن داشت که بر شرط‌بندی‌ها برای تشدید سیاست‌های سختگیرانه توسط فدرال رزرو پایبند باشند و البته این موضوعات به نوبه‌ی خود، زمینه را برای سقوط مجدد بهای طلای بدون بازده، مساعد می‌کند.

از سوی دیگر، شاخص قیمت مصرف‌کننده‌ی ایالات متحده (CPI) نیز نشانه‌های تازه‌ای از مسیر آتی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، پس از پیش‌بینی توقف در ماه سپتامبر، ارائه خواهد کرد. گفتنی است احتمال بازارها برای افزایش نرخ بهره تا پایان سال، 25 واحد پایه است.

با توجه به اطلاعات خوش‌بینانه‌ی ایالات متحده که هفته‌ی گذشته منتشر شد، انتظارات پیرامون اقتصاد مقاومتی افزایش یافت و این امر به فدرال رزرو مجال بیشتری برای بالانگه‌داشتن نرخ‌های بهره به مدت طولانی‌تر می‌دهد.

از منظری دیگر، افزایش بازده اوراق قرضه نه‌تنها از چشم‌انداز تندروانه حمایت می‌کند، بلکه در هفته‌ی گذشته، دلار آمریکا (USD) را به بالاترین سطح شش ماهه رساند. با این وجود، دلار در روز سه‌شنبه نزدیک به پایین‌ترین سطح چند روزه‌ی خود سقوط کرد و همین امر منجر به حمایت نسبی از بهای طلا شد.

افزون بر آن، روحیه‌ی محتاطانه‌ی متداول در بازارهای سهام به عنوان عامل دیگری در پشتیبانی از وضعیت فلز امن گرانبها عمل می‌کند.

از طرفی، بدترشدن شرایط اقتصادی در چین – دومین اقتصاد بزرگ جهان، منجر به بروز نگرانی برای فعالان بازار شده است؛ بدیهی است که این موضوع در کنار دغدغه‌هایی پیرامون بادهای مخالف ناشی از افزایش سریع هزینه‌های استقراض، علاوه بر آنکه سرمایه‌گذاران را از گرایش به سمت دارایی‌های پرریسک‌تر منع می‌کند، برخی جریان‌ها را به سمت بهای طلا هدایت خواهد کرد.

اما از قرار معلوم، معامله‌گران پیش از انتشار گزارش CPI ایالات متحده، موضع احتیاط را ترجیح می‌دهند و تمایل چندانی به انجام شرط‌بندی‌های صعودی ندارند.

گذشته از آن، نشست بانک مرکزی اروپا (ECB) در روز پنج‌شنبه، باید انگیزه‌ی جدیدی برای حرکت قیمت طلا ایجاد کند. و اما تحلیلگران پیرامون این موضوع که آیا بانک مرکزی اروپا به منظور مبارزه با تورم فعلی، برای دهمین بار متوالی نرخ بهره افزایش خواهد داد یا اینکه در سایه‌ی چشم‌انداز تاریک اقتصادی منطقه یورو، در صدد توقف چرخه‌ی تاریخی سیاست‌گذاری‌های سختگیرانه‌ی است، اختلاف نظر دارند.

و در نهایت، برخی داده‌های کلیدی همراه با صورتجلسه‌ی نشست آتی بانک مرکزی رویدادهای مهمی هستند که سرمایه‌گذاران برای پیش‌بینی مرحله‌ی بعدی حرکت جهت‌دار قیمت طلا به دقت آن را بررسی خواهند کرد.

از این رو، عاقلانه‌تر آن است که قبل از موضع‌گیری در مورد شروع دوباره‌ی بهبود اخیر از منطقه‌ی 1885 دلاری یا طی یک دوره‌ی 5 ماهه که در ماه آگوست لمس شد، منتظر خریدهای بعدی قوی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *